Ont i underben

Vad beror smärtan på?

Besvär i underbenet orsakas ofta av överbelastning av musklerna och drabbar särskilt idrottare där löpning och hopp utgör stor del av aktiviteten. Den utlösande orsaken är ofta intensiva träningsperioder – du har säkert hört talas om ”för mycket, för ofta och med för lite vila”. Vanliga symptom är inflammation och vävnadsförändringar omkring muskel och ligament. Den typ av smärta som uppstår på insidan av skenbenet kallas benhinneinflammation. Men smärtor kan även komma från blodkärl och bindväv och på sikt kan besvären orsaka problem i knä, höft och rygg.

Hur känns det?

  • Ömhet vid tryck längs insida av skenbenet
  • Smärtorna ökar gradvis med träning
  • Svullnad och ömhet i underbenet
  • Tvungen att avsluta aktivitet på grund av värk

Vad gör kiropraktorn?

Kiropraktorn hjälper dig att reda ut orsaken till problemet. Behandlingen består av att mjukgöra musklerna, minska inflammationsprocessen i bindväv och korrigera felställningar som kan uppstå vid långvarig överbelastning. Tillsammans med kiropraktorn kommer du överens om hur många återbesök som kan behövas samt vad du själv kan göra för att lindra och förebygga besvär. Här kan du boka tid för besök hos Ryggdoktorn. 

Det här kan du göra själv

Du kan förebygga problem i underbenet genom att se till att ha bra skor och springa på mjukt underlag. Använd gärna iläggssula för att korrigera eventuella felställningar. Om du idrottar och har skadat underbenet, undvik löpning ett tag och pröva istället en annan sorts träning som cykling, simning eller styrketräning. Får du ont, kyl ner smärtpunkten med is i 10-15 minuter, det lindrar smärtan. Här hittar du övningar du själv kan göra.

Copyright © 2017 Ryggdoktor